Minim istoric de spectatori în Liga 1

Inapentența pentru fotbal a românilor tinde să devină cronică. Statistica spune că sezonul 2014-2015 a fost cel mai sărac în spectatori din ultimii 8 ani.

  • Media de spectatori în Liga 1 între 2007-2015
    2007/2008: 5.564 spectatori
    2008/2009: 6.066
    2009/2010: 4.822
    2010/2011: 5.034
    2011/2012: 4.962
    2012/2013: 4.977
    2013/2014: 4.471
    2014/2015: 3.747
  • Total spectatori în Liga 1 între 2007-2015
    2007/2008: 1.647.091 spectatori
    2008/2009: 1.807.624
    2009/2010: 1.475.476
    2010/2011: 1.535.390
    2011/2012: 1.508.383
    2012/2013: 1.522.851
    2013/2014: 1.368.342
    2014/2015: 1.146.845

Astfel, în sezonul 2014-20150 s-au înregistrat:

  • Cel mai mic total de suporteri: 1.146.845  / Maxim în 2008-2009: 1.807.624
  • Cea mai mică medie pe meci: 3.747 / Maxim în 2008-2009: 6.066

Site-ul weltfussball.de a publicat un raport UEFA  privind audiența la meciurile din ligile europene de fotbal în 2014-2015. Liga 1 (România) ocupa locul 29 în ierarhia mediilor, fiind devansată de multe ligi inferioare din alte campionate: prima divizie – de 19 ţări, divizia a II-a –  de 6, divizia a III-a – de 2 şi divizia a IV-a – de 1.  România, cu o populație de peste 20 milioane, are mai puțini spectatori decât Elveția, cu de 3 ori mai puțini locuitori.  Norvegia de 5 ori mai puțini. Belgia, Austria, Scoția etc. nu sunt nici la jumătate.

  • Media spectatorilor la un meci în Europa
    1. Bundesliga (Germania)– 43.305 spectatori/meci
    2. Premier League (Anglia) – 35.973
    3. Primera Division (Spania) – 26.914
    4. Serie A (Italia)– 22.199
    5. Ligue 1 (Franţa) – 22.025
    6. Eredivisie (Olanda) – 18.727
    7. Champioship (Anglia II) – 17.857
    8. 2 Bundesliga (Germania II)– 17.420
    9. Eerste Klasse (Belgia) – 11.677
    10. Super League (Elveţia) – 10.823
    11. Premier Liga (Rusia) – 10.243
    12. Primeira Liga (Portugalia) – 10.055
    13. Allsvenskan (Suedia) – 9.843
    14. Premiership (Scoţia) – 8.666
    15. Segunda division (Spania II)– 8.438
    16. SüperLig (Turcia) – 8.367
    17. Ekstraklasa (Polonia) – 8.027
    18. League One (Anglia III) – 7.037
    19. Eliteserien (Norvegia) – 6.910
    20. Superliga (Danemarca) – 6.898
    21. 3 Liga (Germania) – 6.719
    22. Bundesliga (Austria) – 6.648
    23. Serie B (Italia II) – 6.556
    24. Premyer Liga (Ucraina) – 6.228
    25. Ligue 2 (Franţa II) – 6.046
    26. 1 Fotbalova liga (Cehia) – 4.764
    27. League Two (Anglia IV) – 4.679
    28. Eerste Divisie (Olanda II) – 3.962
    29. Liga 1 (România) – 3.747

Urmează: Superleague (Grecia) – 3.147, 1 HNL (Croaţia) – 2.775, Super Liga (Serbia) – 2.406, Super Liga (Slovacia) – 2.033, Cempionat (Belarus) – 1.950, Premier Division (Irlanda) – 1.824, 1 SNL (Slovenia) – 1.076, Divizia Naţională (Moldova – 648) …

Datele referitoare la audiența Stelei de pe stadioane

  • În sezonul 2014-2015, Steaua a avut o medie de 7.780 de spectactori, de trei ori mai mică decît cea din sezonul 2012-2013, când a avut o medie de 20.332 fani.
  • În sezonul 2009 – 2010Steaua a avut cea mai mică medie ,  7.445 spectatori.
  • Media suporterilor steliști pe teren propriu în ultimii 10 ani, Liga 1 
    2014-2015: 7.780
    2013-2014: 10.474
    2012-2013: 20.322
    2011-2012: 15.401
    2010-2011: 8.391
    2009-2010: 7.445
    2008-2009: 12.410
    2007-2008: 12.999
    2006-2007: 12.885
    2005-2006: 8.767
  • Media suporterilor steliști în ultimii 10 ani, toate competițiile
    2005: 18.000
    2006: 17.800
    2007: 16.600
    2008: 13.800
    2009: 12.800
    2010: 8.800
    2011: 9.200
    2012: 18.700
    2013: 24.600
    2014: 14.800

În ultimele sezoane, suporterii roș-albaștri au plătit mai mult pentru meciurile din UEFA, însă este un trend natural, din mecanismul economic. Steaua a jucat pe Naţional Arena, un stadion modern de standard european,  iar nivelul de trai al românilor a crescut şi el, ajungând la 1.740 lei, faţă de 832 lei cît era în 2006. Au crescut corespunzător și costurile clubului cu salariile și serviciile.

Sunt elecvente comparaţiile între încasările Stelei din UEFA Cup/Europa League în 2006 şi ultimele sezoanele, la meciurile din aceeaşi fază a competiţiei, dar disputate pe stadioane diferite.

16-imile de finală

  • 16-imile de finală UEFA Cup, 2006
  • Steaua – Heerenveen pe “Lia Manoliu”
  • 50.000 de spectatori
  • 125.000 de euro încasări
  • 16-imile de finală Europa League, 2012
  • Steaua- Twente pe  Arenă Naţională
  • 50.000 de spectatori
  • 1.000.000 de euro încasări

Optimi de finală

  • Optimi de finală UEFA Cup,  2006
  • Steaua-Betis Sevilla pe “Lia Manoliu”
  • 55.000 de spectatori
  • 400.000 de euro încasări
  • Optimile de finală Europa League, 2013
  • Steaua- Chelsea pe Arena Naţională
  • 53.000 de spectatori
  • 2.500.000 de euro încasări

Scăderea audienței pe stadioanele României și în transmisiunile TV, reduc interesul investitorilor pentru Liga 1,  cât și pe cei interesați de preluarea drepturilor de televizare a unei competiții cu rating mic.

  • TOP 20 meciuri în Liga 1 / 2014-2015
    1. Steaua – Dinamo 3-0: 43.000
    2. Dinamo – Steaua 1-3: 25.863
    3. Steaua – ASA Tîrgu Mureș 0-1: 15.369
    4. U Cluj – Steaua 0-3: 14.031
    5. CS U Craiova – Pandurii 1-1: 14.000
    6. CS U Craiova – Petrolul 0-2: 14.000
    7. Petrolul – Steaua 2-3: 13.500
    8. Dinamo – CS U Craiova 1-1: 11.085
    9. CSMS Iasi – Steaua 0-0: 11.000
    10. CFR Cluj – Astra 4-1: 10.000
    11. Steaua – Astra 0-0: 10.000
    12. CFR Cluj – Rapid 2-1: 10.000
    13. Steaua – Rapid 0-1: 9.437
    14. Dinamo – Rapid 2-0: 9.382
    15. FC Botoșani – Dinamo 3-2: 9.000
    16. CS U Craiova – Concordia 1-1: 9.000
    17. Rapid – Viitorul 0-0: 9.000
    18. Pandurii – Steaua 3-1: 9.000
    19. CFR Cluj – Steaua 0-1: 8.000
    20. Oțelul – Steaua 0-3: 8.000

Se observă că 11 din top 20 au fost meciurile Stelei.

Totuși, sunt și ceva semne bune. Conform LPF, in primele 2 etape din acest sezon cu un format nou, a crescut media de spectatori pe stadioane, deși au dispărut sau retrogradat echipe de tradiție cu suporteri, iar in locul lor au apărut echipe fără brand. Printre echipele fără suporteri amintim de: Astra, Voluntari, Viitorul, Chiajna, ACS Timisoara …

  • 5.100 media spectatorilor în primele două etape din ediția 2015-2016
  • 3.550 media spectatorilor în primele două etape din ediția 2014-2015
  • 4.300 media spectatorilor în primele două etape din ediția 2013-2014

Poate fi doar o situație pasageră, de debut. Spectacolul și curiozitatea atrag lumea la stadion. Pentru asta este nevoie de bani să se achiziționeze jucători buni, atractivi pentru privitori. Însă drepturile TV în Liga 1 au ajuns să reprezinte enorm, 70-75 % din bugetul majorității cluburilor, sub Liga a IV-a din Anglia, de exemplu.  Liga 1 a pierdut într-un an peste 200 de jucători și a transferat de afară numai liberi de contract. Steaua, singurul club care și-a plătit transferurile, a adus și jucători străini, dar numai din Liga 1, ei fiind deja cunoscuți  de iubitorii fotbalului.  Doar jocul bun și performanța mai pot atrage noi sau vechi steliști la stadion, nu curiozitatea.

Vom trăi și vom vedea.

XRay

 

  • Cand te uiti la tv si vezi Barcelona cu MSN in actiune ….. LIGA 1 iti strica imaginea despre fotbal ……




    0



    0
  • Asta se intampla pentru ca inainte de revolutie nu aveai asa multe de facut sau erai fortat sa te duci pe stadion, iar dupa revolutie miliardarii care au vrut sa isi satisfaca poftele de a detine un club de fotbal sau sa faca parte din conducerea sa au distrus legatura dintre suporteri si fotbal.

    Cui ii trebuie strategie de marketing? Cui ii trebuie CRM? Suporterii sunt niste prosti, arunci niste bilete gratis in ei si aia e.

    Uite ca suporterii au evoluat.




    0



    0
  • Nu va intrebati de unde vine diferenta asta :
    2014-2015: 7.780
    2013-2014: 10.474
    Ar trebui sa fie invers dupa inca un titlu castigat. prostu’ inca mai crede ca-si ia branza de la uefa si n-are nevoie de suporteri. Tzapa.




    0



    0

Comments are closed.