Sign in to follow this  
Followers 0
fcsteaua.ro

1968 - 2008 COLINDE IMPOTRIVA COMUNISMULUI!

17 posts in this topic

Miercuri, 24 decembrie 2008, invitam bucurestenii ce au constiinta sa ni se alature pentru a canta, simbolic, colinde. Astfel, vom aduce multumirile noastre miilor de studenti care acum 40 de ani au transformat Bucurestiul, chiar si pentru cateva ore, intr-o insula a libertatii. Intalnirea are loc la ora 18.00 la Borna "Kilometrul 0 al Libertatii", in fata Teatrului National si tine 15 minute.

 

Protestele studentesti din 24 decembrie 1968 sunt mai putin cunoscute publicului larg, insa de ele isi aduc aminte cu siguranta miile de participanti si... Ion Iliescu.

 

Intai, cateva zeci de studenti de la Universitate s-au adunat la Facultatea de Drept pentru a canta colinde, obicei interzis de regimul comunist. La lasarea serii, numarul lor a sporit prin venirea politehnistilor si aseistilor si au pornit in mars spre Universitate, iar apoi Piata Romana. A inceput sa se auda strigatul "Libertate!" de care autoritatile se temeau cel mai tare. La Universitate, un protestatar s-a suit pe statuia lui Mihai Viteazul , ceea ce a declansat bataia militienilor si riposta studentilor. Ulterior, marsul a continuat pe Bd. Magheru spre Piata Romana, multimea ovationand Primavara de la Praga in dreptul ambasadei Cehoslovaciei.

 

A doua zi, a inceput represiunea: studenti cautati de Securitate, unii arestati sau inchisi. Ion Iliescu, prim secretarul CC al Uniunii Tineretului Comunist, a infierat "manifestarea huliganica si anarhica", "scandalul cu trompeta" si incercarea manifestantilor de a ajunge la Ambasada Americana. Dizidenta Ana Sincai a fost judecata pentru "atentat impotriva puterii de stat" si internata la Spitalul 9.

 

Pentru a preveni alte proteste, autoritatile au decis sa trimita studentii in vacanta de iarna, ce nu exista in acea vreme. Astfel, a aparut vacanta de Craciun in cadrul anului scolar universitar.

 

http://www.noiigolani.ro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laudabila initiativa postarii acestui articol; poate, daca se detin si alte detalii nu ar strica pentru cunoasterea istoriei adevarate. marturisesc, desi am peste 1/2 de secol, ca nu stiam despre aceasta manifestatie. va doresc colindat fericit si la multi ani!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sincer sa fiu, trebuie sa recunosc cu rusine ca nu am auzit de acest protest pana acum. Sunt de acord cu enjoy, acest articol este binevenit!

Se vedea de atunci ce fel de om este Ion Iliescu....

 

Respect acelor tineri care si-au riscat integritatea corporala sau chiar viata pentru libertate!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nea Nelu se mai intreaba de ce este atacat cu oua????

Respect si pentru protestatarii din 68' cat si pentru cei din 89'!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exista vreo dovada (scrisa, audio, video) a ceea ce se spune in acest articol referitor la Iliescu?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Intai, cateva zeci de studenti de la Universitate s-au adunat la Facultatea de Drept pentru a canta colinde, obicei interzis de regimul comunist.

 

Cum adica obicei interzis? Eu stiu ca se colinda si pe vremea comunismului. Si pe cine am intrebat mi-a raspuns la fel. Poate cineva sa imi explice si mie, pentru ca sunt neinformat in legatura cu actele comunismului, cum adica obicei interzis?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Exista vreo dovada (scrisa, audio, video) a ceea ce se spune in acest articol referitor la Iliescu?

 

exista asta:

 

Va prezentam mai jos informarea primului-secretar CC al UTC Ion Iliescu in fata Biroului UTC privind evenimentele din 24-25 decembrie 1968, inregistrata in stenograma sedintei din 26 decembrie (ANIC, Fond 3 - CC al UTC, 15/1968). (A. Cioflanca)

 

Ion Iliescu:

 

Am convocat aceasta sedinta scurta de lucru pentru a prezenta cateva chestiuni in fata biroului. Stiti ca ieri noaptea a avut loc o manifestare huliganica la care au luat parte cateva sute de stu­denti. Lucrurile acum se discuta cu ma­sa studentilor, se lamuresc problemele, insa in legatura cu manifestarea s-au desprins cateva concluzii pentru munca in randul studentilor.

 

S-a dovedit slabiciunea organizatiei noastre cu ei, lipsa de combativitate, de fer­mitate politica a organizatiei UTC, a ca­drelor de UTC.

 

S-a pornit de la un asa-zis colind aslt studentilor la fetele de la Grozavesti. A pornit de la o manifestare considerata cu multa usurinta, de la clubul studentilor de la Politehnica, “303”. Au fost si stu­denti de la universitate. Au mers catre Grozavesti; pe parcurs s-au mai adunat si alti tipi mai putin treji si actiunea a luat un caracter huliganic in fata caminului fe­telor. Pana aici lucrurile ar fi ramas o golanie studenteasca, dar in continuare s-au raliat si au luat conducerea ma­ni­fes­tarii o serie de elemente pacatoase, care au devenit dirijorii manifestarii. Cea care a condus era o tipa care a terminat jur­nalistica, este acum undeva incadrata la Ploiesti, e un fel de studenta la fara frec­venta, la teatru la Sectia de teatrologie, umbla in grup cu niste tipi din randul ti­nerilor scriitori si este cunoscuta ca o fe­meie de moravuri usoare, a fost ma­ri­tata, e divortata acum. A patruns si la adu­narea generala a scriitorilor nu se stie cum si a provocat scandal si acolo. Aceasta femeie a preluat conducerea grupului de studenti care a plecat de la Grozavesti si s-au inmultit pe parcurs; au venit la Caminul 6 martie dupa 1 noap­tea, au facut scandal cu trompeta, cu har­tii aprinse si apoi au parcurs tot centrul orasului de la orele 2 la 5 dimineata, prin Piata Romana, gara de nord. Apoi au intervenit si unele organe, activisti de partid, care au incercat sa stavileasca aceasta actiune, nu au reusit. Studentii in loc sa-i sprijine, s-au solidarizat cu cei­lalti. E adevarat ca au fost si unii care s-au retras, insa chestiunea a capatat o des­fasurare spontana, in toiul noptii. Apoi au mai aparut si betivani din restau­rante. Cei care conduceau au incercat sa-i duca si la ambasada americana, dar au fost opriti si atunci cetateanca a in­ceput sa strige “Libertate, libertate pen­tru studenti”. In momentul in care s-a reu­­sit sa se evite indrumarea coloanei spre ambasada, a devenit ceva mai nervoasa si a inceput sa incite studentii impotriva activistilor, sa spuna ca acestia sunt de la politie, ca sa-i bata. Un student de la fizica, care a sarit in apararea ei, l-a lovit pe un activist de partid si a in­citat studentii.

 

Au fost o serie de elemente pa­ca­toa­se care au dirijat, nu toti au avut intentia sa degenereze colindul in o asemenea manifestare, dar cei mai multi au urmat co­loana, ca o impunere de curent spontan. Este un fapt ca nu au manifestat po­zitie impotriva lor, impotriva celor care au dirijat si au produs dezordine. Au oprit troleibuzele, autobuzele, au arun­cat cu hartii aprinse pe autobuze, pe langa universitate au scos cosurile de gunoi si le-au pus pe linia tramvaiului.

 

Conducerea de partid a apreciat ca este o manifestare huliganica, anarhica.

 

“Studentii ii urmau ca oile”

 

Vreo trei dintre acestia au fost ares­tati si de dimineata am organizat analize cu activul de partid din institutele de in­va­tamant superior si cu studentii. Se trag concluzii politice si manifestarea in sine reprezinta gravitatea ei, dar mai ales usurinta cu care studentii se lasa an­trenati de niste persoane necunoscute la manifestari de acest gen si nu s-au gasit oameni sa riposteze aici. Mai ales cand au venit elementele turbulente, stu­den­tii, cadrele de la municipiul UTC trebuiau sa ia pozitie. Studentii cand mergeau pe langa camine strigau - veniti cu noi si acestia ii urmau ca oile. Au fost la unele camine usile incuiate si au facut scan­dal de ce nu sunt deschise pentru ca ei vor sa iasa.

 

Aceasta este o dovada de lipsa de ma­turitate, a discernamantului din partea noastra si conducerea de partid a sta­bilit ca sunt slabiciuni in raport cu com­bativitatea politica, in munca de instruire ideologico-politica pentru a nu face posibile asemenea lucruri.

 

Cultivam un spirit in care sa nu-si ga­seasca loc asemenea chestiuni. Cu organizarea colindelor, este lipsa de in­te­le­gere, de formatie ideologica a studentilor. Cultivam traditii ale poporului, dar de ce in ajunul craciunului? Cat ar zice ca i-am dat conditie laica, cu urari studentesti, ea ramane totusi manifestare desfasurata in cadrul sarbatorilor religioase de catre niste oameni, intelectuali, cu anumite pre­tentii, formatie, instructie.

 

Noi vrem sa inlaturam anumite reminiscente in manifestarea oamenilor si studentii devin promotori ale lor. Este si slabiciunea noastra ca anul acesta nu am intreprins niste masuri concrete pentru aceasta perioada si am lasat lucrurile sa se desfasoare asa. Exista si expe­rienta anilor trecuti. Noi trebuie, tovarasi, sa ne gandim la aceasta actiune si sa re­flectam asupra concluziilor si masurilor spet care sa le luam pentru intarirea muncii politice a studentilor. A slabit preocuparea pentru problemele de fond ale activitatii noastre si din aceasta cauza se plateste in cautarea de forme in sine si nu mai exista preocuparea pentru con­ti­nutul activitatii, independent de forma folosita.

 

“Sa fim atenti la revelioane”

 

La Casa de cultura a studentilor am fost si am vazut un program artistic. Fireste ca aici sunt lucruri interesante si este sdet apreciat si felul cum participa studentii la manifestarile teatrului din pod, teatrului de cafenea, ansamblului fol­cloric. Am participat la doua mani­fes­tari, una o piesa de Kafca (sic!), care este un fel de protest impotriva metodelor antiumaniste, undeva impotriva fascismului, intr-o atmosfera sumbra, cu spec­trul mortii. Sus, la teatrul din pod - con­ditia valorificarii folclorului, un program cu nuanta folclorica, bazat pe dansuri vechi taranesti, din Oas, cu bocetul ta­ranesc, nuanta aceasta de moarte, o atmosfera greoaie. Dupa ce am iesit de la aceste manifestari, am iesit cu o atmo­sfera apasatoare. Pe aceasta linie merg ei, spre modernism. Nu spun sa nu se faca astfel de actiuni, este bine realizat acest lucru de studenti, cu entuziasm, dar daca luam o unitate de idei, capata o anumita trasatura anormala. Directorul spunea ca ansamblul “Doina” are un program vesel, de asemenea si teatrul din pod si teatrul de cafenea, pe ansamblu.

 

Nu exista atentia si grija fata de promovarea unui spirit militant si in general. Ceea ce se face acolo se face pe gustul unei anumite categorii presupuse “selecta”, care vine si sta in fumaraie.

 

La nivelul organizatiilor UTC a slabit aceasta munca permanenta cu masa de studenti pentru mentinerea unui spirit activ, militant, si va trebui sa gandim foar­te serios la masurile care sa le luam aici.

 

In toata perioada sarbatorilor de iar­na sa manifestam mai multa atentie, privitor si la revelioanele care se vor desfasura. Sa nu mai apara iesiri dezordonate, anarhice, pentru ca asemenea chestiuni nu numai ca nu ne slujesc, dar au consecinte politice, cu totul dauna­toa­re. Trebuie tratat cu multa atentie.

 

“Eu le-am spus sa-i ia la ochi”

 

Ieri am participat la o sedinta la stu­denti si am vazut ca acestia manifesta usurinta, ca s-au distrat.

 

La centrul universitar s-a spus rectorilor sa se prezinte lucrurile asa cum s-au prezentat, cum s-au petrecut, deschis in fata studentilor, privitor la caracterul avut si la implicatiile politice. Lucrurile se cam diluau pe masura ce coborau jos, la universitati mai slabe, la activul pe facultati decanul mai imbraca in niste formule generale etc. Spuneau, nu este bine, de ce sa dramatizam lucrurile. Fata de faptele concrete care s-au Petre­cut am facut apel la maturitatea lor politica de a judeca cum trebuie lucrurile. Dupa adunarea la care am participat, au mai ramas in sala 30 de studenti, si am mai discutat o ora cu ei. Ei s-au desolidarizat de ceilalti, s-au interesat daca si de la ei au fost, sa-i puna la punct, eu le-am spus sa-i ia la ochi. Nu trebuie sa vina cineva sa va prelucreze, anumite elemente straine.

 

La conducerea de partid s-au discutat mai multe aspecte cu diverse domenii ale muncii noastre si s-au facut critici la adresa presei noastre de tineret, care manifesta in ultima vreme slabiciuni din punct de vedere al orientarii politice si se apreciaza ca in ciuda repetatelor critici facute de conducerea de partid, nu am reusit sa impunem echilibrul necesar presei, combativitatea necesara, sa fie instruiti activ in munca noastra, pentru orientarea activitatii politico-ideologice a organizatiei de tineret. (…)

 

Sa luam masuri mai ferme pentru tinuta generala a tinerilor, impotriva cazurilor de betii, de tineri care isi pierd vre­mea prin carciumi intr-o atmosfera mor­bida, nesanatoasa.

 

In presa mai incisiv sa abordam aceste probleme.

 

“Studentii isi boteaza copilul la popa”

 

Si in legatura cu practicile fata de care s-a slabit incisivitatea, combaterea unor practici mistice; studentii merg si se casatoresc la biserica si organizatia nu ia atitudine, isi boteaza copilul la po­pa.

 

Fata de asemenea fenomene am sla­bit combativitatea.

 

Este o slaba intelegere fata de asemenea chestiuni.

 

Nu este o pozitie clara fata de religie si fata de biserica. Am irita niste stari de spirit. Sa manifestam grija si atentia necesara, prudenta necesara.

 

Este celalalt aspect al pozitiei noastre ca organizatie politica, militanta care la randul nostru sa promovam activ po­zitia noastra ideologica.

 

Dar ai nostri nici macar nu fac ob­ser­va­tii ca se duc la popa. De aici si chestiunea cu colindele.

 

Aceasta este o lipsa de discernamant intre traditiile de cultura ale poporului si asemenea chestiuni care capata si in domeniul in care va trebui sa reluam nis­te lucruri chiar si la sate, anumita interpre­tare.

 

Brigazile stiintifice impreuna cu ase­za­mintele culturale in perioada de iarna sa faca unele actiuni pe aceasta tema, si in presa sa alimentam cu asemenea chestiuni.

 

Organizatiile noastre trebuie sa contracareze unele manifestari, ca sa fie instrumentul luptei ideologice. (…)

 

 

 

 

 

sursa fiind http://www.revista22.ro/articol-3331.html

 

 

 

 

septi,

 

 

 

 

din ce stiu eu, intre 1950 si 1975 colindele nu s-au prea practicat. Pe timpul lui Dej erau interzise.

 

 

 

 

 

In fine, eu nu-s sursa de incredere.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
cum adica obicei interzis?

Oficial, Craciunul nu era recunoscut sau sarbatorit in Romania comunisto-atee. In provincie stiu ca nu se tinea seama de asta si se colinda din belsug, In Bucuresti nu stiu.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma gandeam eu ca "sursa" e Revista 22.:)))

Edited by Piece of Mind

Share this post


Link to post
Share on other sites

in timpul comunismului Mos Craciun nu era uzitat, se folosea pentru cei mici Mos Gerila. oficial nu exista o lege care sa interzica obiceiul colindelor dar neoficial se faceau toate demersurile pentru disparitia lor. Craciunul nu se sarbatorea, nici Pastele, nu aveai voie sa te casatoresti la biserica sau sa botezi copiii la biserica. ispravile de acest gen te costau promovarea in functie, obtinerea unui serviciu mai important, etc. nasoale, si fara nici un capatai, vremuri! in schimb aveai voie sa stai la coada la salam, tacamuri (capete, aripi si picioare de pui) si petreusi (pui mici cat pumnul, numai piele si os), ore in sir si te bucurai cand nu se terminau pana la tine.cam asa a fost in comunism!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tin minte ca intr-o vinere de dinaintea Pastelui-Vinerea Mare daca nu gresesc, prin 86-89, ne-au luat seara pe la 4-5 de la joaca, dintre blocuri si ne-au dus la FILM GRATIS, la Casa de Cultura. La momentul acela n-am realizat care-i smecheria, mi-a deschis capul mama. Oficial insa, nu ni se spunea nimic de religie la scoala, nici de bine nici de rau.

 

Overall, eram atentionat de acasa de parinti, sa nu carecumva sa spun pe la scoala ca fac cruce sau ca as crede in Dumnezeu, ca ma duc de Paste la biserica.

 

jos iliescu, jos comunistii!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Laudabila initiativa postarii acestui articol; poate, daca se detin si alte detalii nu ar strica pentru cunoasterea istoriei adevarate. marturisesc, desi am peste 1/2 de secol, ca nu stiam despre aceasta manifestatie. va doresc colindat fericit si la multi ani!

 

SI CE ARE ASTA CU Steaua? HAI SA NU FIM PENIBILI>>>

Edited by bodanelu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asta pare un articol scris de Tupac. Numa ca lipseste Soros din peisaj.

Share this post


Link to post
Share on other sites
SI CE ARE ASTA CU Steaua? HAI SA NU FIM PENIBILI>>>

Nu se discuta pe forumul asta strict despre Steaua, ci este un loc unde suporterii stelisti pot intra sa-si expuna parerile despre orice...

Share this post


Link to post
Share on other sites
SI CE ARE ASTA CU Steaua? HAI SA NU FIM PENIBILI>>>

 

Carbone, hai sa nu fim penibili.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Asta pare un articol scris de Tupac. Numa ca lipseste Soros din peisaj.

 

Pai Soros era de fapt Mos Gerila. Venea in Laponia de la Tel Aviv (fiind agent Mossad), lua sania trasa de reni (astia erau Ana Pauker si ceilalti, deghizati), treceau pe la Budapesta (si o puneau de-o contrarevolutie), apoi se intalneau cu Iliescu la CC al PCR si luau masuri impotriva studentilor protestatari.

 

A...si pe urma scriau propria lor istorie despre formarea Poporului Roman, preluand pasaje din istEria lui Mihai Roller, din care reiese in mod clar ca noi ne tragem din India si tziganii erau vechii daci. Adica Zamolxis era un fel de rege Cioaba cu puteri magice.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foarte interesant. Multumesc foarte mult pentru articol si pentru informatii.

 

Stiam insa mi-ai reamintit, mare lichea imputitul asta de Iliescu!

 

 

 

exista asta:

 

Va prezentam mai jos informarea primului-secretar CC al UTC Ion Iliescu in fata Biroului UTC privind evenimentele din 24-25 decembrie 1968, inregistrata in stenograma sedintei din 26 decembrie (ANIC, Fond 3 - CC al UTC, 15/1968). (A. Cioflanca)

 

Ion Iliescu:

 

Am convocat aceasta sedinta scurta de lucru pentru a prezenta cateva chestiuni in fata biroului. Stiti ca ieri noaptea a avut loc o manifestare huliganica la care au luat parte cateva sute de stu­denti. Lucrurile acum se discuta cu ma­sa studentilor, se lamuresc problemele, insa in legatura cu manifestarea s-au desprins cateva concluzii pentru munca in randul studentilor.

 

S-a dovedit slabiciunea organizatiei noastre cu ei, lipsa de combativitate, de fer­mitate politica a organizatiei UTC, a ca­drelor de UTC.

 

S-a pornit de la un asa-zis colind aslt studentilor la fetele de la Grozavesti. ....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  
Followers 0